BloggMenneske, maskin.. Og et trehodet troll? Slik mestrer du konsulentrollen

Menneske, maskin.. Og et trehodet troll? Slik mestrer du konsulentrollen

Du er kanskje en konsulent, men før det er du et menneske. Bruk mer av akkurat den du er, med de følelsene og evnene du bærer på, til å mestre konsulentrollen – og unngå å bli et trehodet troll.

Hanna Blisten
Publisert 24.02.2022
Oppdatert 24.06.2024
10 min lesetid
Tre i én konsulent: Som konsulent skal du gjerne mestre flere områder hos kunden. Det viktigste er at du mestrer å gi plass til deg selv i rollen.  Foto: Unsplash
Tre i én konsulent: Som konsulent skal du gjerne mestre flere områder hos kunden. Det viktigste er at du mestrer å gi plass til deg selv i rollen. Foto: Unsplash

– Ja ja, så du skal starte som konsulent du, da, sier sjefen kort tid etter at han får vite at du skal slutte i engasjementet ditt til fordel for en fast stilling som konsulent i et teknologi- og designbyrå.

Han tar ikke lange kunstpausen før han igjen åpner kjeften:

– Det blir jo interessant. Du som er så følelsesmenneske. Ja ja, vi får se hvordan dét går. 

Se for deg at dette er en scene fra ditt karriereliv. Du har alltid vært glad i å jobbe med ulike metoder og fordype deg i faget du representerer. Det var jo en grunn til at du valgte den studieretningen du gjorde, og nå har du fått en mulighet til å kombinere nettopp dette i en stilling som konsulent. Endelig skal du få holde deg orientert, være med i prosjekter, lage digitale ting. Gjøre mer av det du digger, rett og slett.

Å føle for deg selv og andre er en styrke som konsulent

Men tilbake til sjefen: Var det virkelig sånn at du hadde gjort en feil med å takke ja til å jobbe som konsulent? Det føltes jo så riktig? Riktignok er du kanskje et følelsesmenneske, men med en sterk intuisjon som sådan. Og når det føltes så riktig å tre inn i rollen som konsulent, kunne det vel ikke være feil? Eller? Er det feil å ha følelser i rollen som konsulent?

Nå jobber jeg som tekstforfatter i Folq, men jeg har en fortid som konsulent hos flere store kunder selv. Jeg snakker av erfaring når jeg sier at det ikke er feil å gi plass til følelsene sine i rollen som konsulent. Mange beskriver det å vise følelser som å vise sårbarhet. Jeg mener det er motsatt: Å vise følelser er en styrke. En styrke som bare er oss mennesker forunt. Du er jo først og fremst et menneske med et komplekst følelsesregister, og om du ikke har vært så oppmerksom på det i jobbsammenheng før, bør du bli litt mer oppmerksom på det nå.

Faktisk så gir det deg et fortrinn i de mellommenneskelige samtalene med kollegaer å lokalisere følelsene og koble tankene dine til det du føler, slik at du kan utvikle et språk for det. Det kan gjøre kommunkasjonen med teamet enklere ved at du viser at du ser de andre, og at du selv blir sett av de andre teammedlemmene. Faktisk er det forsket på at de som er mer empatiske har større sjanser for å lykkes som ledere.

I tillegg er det en absolutt fordel å føle med de som skal bruke tjenesten eller produktet du er med på å utvikle – om det så er i en brukertest, gjennomgang av brukerreisen eller etter lansering av produktet, og du gjør deg klar for tilbakemeldingene. Det gjør deg også mer forståelsesfull for kundene du jobber for, slik at du kan leve deg inn i deres forretningsbehov sett fra hver ansatt og forstå hva som er viktigst for dem å oppnå – og hvordan hver og en av dem kan spille en stor rolle for å nå målene.

Okei, så den er grei; følelser er en fordel i produkt- og forretningsutvikling, tenker du kanskje nå. Men du skjønner det at det kommer flere utfordringer. For hva vil det si å være en god konsulent? Eller for å stille spørsmålet litt annerledes: Hva innebærer det egentlig å være en konsulent samtidig som du skal ta deg selv og følelsene dine på alvor?

Konsulentrollen kan føles som et trehodet troll

La oss si at du forstår ganske raskt i den nye jobben at det å være konsulent handler om mer enn å være fokusert på brukerne og god i fag og metode. Helt ufrivillig må du også deale med ulike følelser som velter opp i deg ved faglige diskusjoner, og indre, selvmotsigende stemmer som forteller deg det ene og så plutselig det andre om hva som er riktig å gjøre i den posisjonen du er i, kontra den du kanskje ønsker å posisjonere deg selv i.

Som konsulent gjør du mye mer enn å ha kontakt med håndverket. Du skal påvirke, argumentere for valgene du har gjort i arbeidet ditt og i tillegg bære tittelen "konsulent", som forbindes med ekspertise. Da forventer plutselig folk at du er en ekspert, da. Og da er det ikke rart om det er som om du har tre hoder som sier forskjellige ting. Tre roller i én, hvor selve du har blitt danket ut.

Jeg forstår deg om du tenker at det å jobbe som konsulent til tider kan føles som å være et trehodet troll – faktisk, så kunne jeg ikke ha sagt det bedre sjæl.

Din egen leder som selvstendig konsulent

Er du selvstendig konsulent på toppen av dette, må du verne særlig rundt din integritet som eneste ansatt i din egen bedrift. Det gjelder både å ta vare på deg selv når diskusjonene med kundene eller folk du samarbeider med røyner på, ergonomien er på hell eller musearmen ikke gir seg. For når du ikke har noen leder som ser deg eller kan snappe opp vanskelige temaer for deg, kan det bli krevende.

Å få løpende feedback fra gode kollegaer blir også en mangelvare. Som selvstendig er du din egen personalsjef (bam! Enda en rolle, gitt) og må håndtere også det relasjonelle selv. Da kommer en god dose selvinnsikt godt med.

Skal du trives godt som konsulent, selvstendig eller ei, bør du med andre ord løfte blikket og vende det litt innover, også. Du kan for eksempel starte med å tenke over hvordan du oppfører deg i ulike jobbsammenhenger. Hvordan bidrar du i diskusjoner der du har mye å fare med, kjører du på eller trekker du deg unna? Hvis sistnevnt, hvorfor? Er du av typen som sier ja når du egentlig har lyst til å si nei? Tenker du over det som farer i hodet ditt før du tar valg? Svarene dine på disse spørsmålene vil gi deg nyttig informasjon om deg selv.

Konsulentbransjen setter deg ut en vinternatt – eller ti

Føler du selv at du gjerne skulle hatt litt mer selvtillit, kanskje særlig som selvstendig konsulent, er det et godt neste steg å reflektere over hvordan du kommuniserer. Når føler du at du lyktes med å kommunisere godt med noen sist? Det øyeblikket bør du dra frem igjen og reflektere over. Dette gjør du på akkurat den måten du føler for, enten i ditt eget hode eller i diskusjon med noen du stoler på. Når du har tenkt gjennom eller diskutert situasjonen hvor du fikk bruk for dine gode kommunikative evner, kan det være en idé å øve på disse i det virkelige liv.

Og hvor skjer det? Jo, i en virkelig arbeidssituasjon. Når du føler du er i stand til å mestre en slik utfordring, kan det være lurt å eksponere seg selv for ulike situasjoner som er uunngåelige og kanskje litt ubehagelige i konsulentbransjen. Med tiden vil du kjenne at streetsmartness eller kløktighet får en ny betydning for deg, som sender deg til en annen dimensjon av konsulenttilværelsen.

Å jobbe som konsulent kan sammenliknes med det å være ute en vinternatt eller ti. Det gir deg automatisk lærdom som vitner om livserfaring, der du tilegner deg ulike måter å navigere og oppføre deg på ut ifra de følelsene du måtte kjenne på. Og på veien dit er det helt normalt å ty til ulike unngåelsesstrategier, for å unngå ubehagelige situasjoner eller problemstillinger. Når gikk du sist på akkord med deg selv? Når lot du det skure og gå i et prosjekt du egentlig ikke trivdes i? Eller når byttet du prosjekt fordi du nettopp ikke trivdes i det? Kanskje oppdraget ikke var som forventet, arbeidspresset ble for stort eller samarbeidet bare ikke funket.

Dans tango i vinternettene

Så hva kan du gjøre, da, når du står der ute i konsulentkulda. Vel, du kan jo prøve å finne tilbake til varmen ved å danse... tango? Litt mer konkret sagt, er første steg i riktig retning å bli ordentlig klar over situasjonen du er i, hva du føler og tenker rundt den og bruke tankevirksomheten og følelsene i interaksjon med de andre du jobber med. Bli mer klar over dine mellommenneskelige ferdigheter, rett og slett. Akkurat som i tango, krever det bevegelse for å lykkes. Det krever nærhet og et lavt balansepunkt, som jeg velger å kalle bakkekontakt.

Folk som samhandler
Ved å styrke dine relasjonelle, eller mellommenneskelige, ferdigheter står du stødigere i samarbeidet med kundene dine, og får en bedre konsulenthverdag. Foto: Unsplash, Brook Cagle

Samlet sett er dette snakk om å bli mer trygg og bevisst i din hverdag som konsulent, og stå stødig i den med de tankene og følelse du måtte få som menneske. Har du dette på stell, vil også konsulenthverdagen din bli mindre stressende med mer flyt og mindre knot i samarbeid med kollegaer og kunder. Og det beste av alt: Du slipper å ende opp som et surt, trehodet troll. OG du lærer en gang for alle at det å føle for deg selv og andre er en styrke – og noe som aldri bør brukes mot deg som en negativ egenskap i konsulentrollen din.

Hilsen en som selv var konsulent og full av følelser (noe jeg fortsatt er...)

Og du, vi heter ikke Folq uten grunn. Å gi folk rom til å være nettopp folk i konsulentrollen, er noe vi er opptatt av. Derfor har vi helseforsikring som en del av vårt Folqefordel-program. Det betyr at du har ryggen dekket med helseforsikring mens du er i aktivt oppdrag gjennom oss. Som Folq-konsulent får du også rabatt på skreddersydde forsikringspakker hos Storebrand.

Lyst til å lese mer om Folqefordelene våre?

Ja, les mer om Folqefordelene!