– Forventer kunden geniale resultater må de også tørre å gi frihet
Et raust arbeidsmiljø med tillit og hyggelige folk er det som trengs for å trives i oppdrag som selvstendig konsulent, mener Caroline i Studio Myre og Moen.
– Fleksibilitet og frihet henger tett sammen med design og tjenesteutvikling. Det er grunnleggende for å kunne gjøre jobben skikkelig, sier Caroline Myre Strømme. Sammen med Line Marie Moen Syversen jobber hun som selvstendig tjeneste- og UX-designer i selskapet de driver sammen, Studio Myre og Moen.
Hun har vært med på flere prosjekter fra innsiktsfase til implementering av digitale løsninger, og snakker av erfaring når hun nevner eksempler på hva frihet i jobbsammenheng er for henne: muligheten til å bruke arbeidsverktøyene som som gir flyt i prosessen, og fleksibilitet til å bruke de folkene de trenger å bruke.
– Får vi virkelig frihet og oversikt til å kalle inn folkene vi trenger å involvere i designprosessen? spør Caroline retorisk. Dette er et godt spørsmål en konsulent bør stille seg selv og den potensielle oppdragsgiveren før de inngår noen avtale.
Må tørre å gi frihet
Det er først og fremst i forprosjekter at frihet er sårt trengt, mener Caroline.
– Når vi skal lande et konsept er det desidert viktigst med frihet hos oppdragsgiveren. Skal vi derimot designe en endring på en eksisterende løsning med dårlig interaksjonsdesign, eller teste skisser, er det mindre behov for frihet. Forventer kunden geniale resultater med høy grad av innovasjon, må de også tørre å gi oss frihet, forteller hun, og beskriver videre hva dette innebærer for henne som selvstendig konsulent:
– Frihet for meg er å ha åpne kalendere, muligheter for å jobbe ute i kontekst, involvere folk og brukere, kunne jobbe utenfor 8-16, være nysgjerrig og heller ha en «fail fast»-mentalitet, fremfor en liste med krav til sluttresultater.
Setter oppdragsgiveren derimot stramme rammer og lange lister over prosjektkrav, mener Caroline at oppdraget fort virker mindre fristende. Det signaliserer en lavere grad av fleksibilitet og at «nivået av innovasjon» må passe inn i kundens interne struktur, kalender og fremdrift.
Nytenkende oppdragsgivere med folkelig fremtoning
Caroline liker å være et sted med nytenkende folk som har lave skuldre, og som byr på seg selv både faglig og personlig.
– Da får vi til bedre resultater sammen også. Gjerne selskaper med lav terskel for å være kreativ, der du kan snakke samme språk og slipper de store omveiene med internstruktur og forankring, for å få fart og flyt. Jeg har ikke jobbet hos Oda eller Remarkable, men jeg opplever blant bekjente at de, for eksempel, representerer disse verdiene. Ellers sier jeg ikke nei til mange gode og fristende arbeidssoner, friske utearealer og appetittlige lunsjer, utdyper hun.
En god og vennlig tone med oppdragsgiver, der det er rom for å le litt sammen, er det Caroline ønsker seg når hun ser etter nye oppdrag. Hun har selv en oppfatning av at det hos noen selskap er et stort gap mellom fast ansatte og konsulenter, med mye høyere krav til konsulentene. I enkelte tilfeller behandles de som maskiner sammenlignet med ansatte.
– En attraktiv oppdragsgiver behandler deg som en ansatt og vil gjerne spise lunsj med deg, inkluderer deg i uformell fagprat, og deler goder som også de fast ansatte får, forteller Caroline.
Hun nevner også at lokaler og beliggenhet kan være relevant, slik det jo er for alle:
– Ekstra reisetid preger hverdagen i stor grad. Da er det fint om oppdragsgiver tilbyr en annen form for fleksibilitet og kompenserer for avstand, som f.eks at det er mulig å jobbe på toget. Godt arbeidsmiljø og fine lokaler veier da også opp.
Hot å være "remote-friendly"
Det er én faktor som spiller en særlig rolle når Caroline vurderer å gå videre med et oppdrag:
– Jeg ser i første omgang på oppdragsteksten. En lang og god beskrivelse er bra, men det er dessverre enkelte selskap som henger igjen i lange og rigide beskrivelser om hvordan du skal passe inn i prosjektet, forteller hun, og nevner eksempler:
– Beskrivelser som får meg til å steile er rigide arbeidsrammer og ubetalt lunsj. På moderne arbeidsplasser forventer du fleksibilitet.
Det å kunne være «remote-friendly», har blitt et svært attraktivt ord under corona-pandemien. Da vet konsulenten også at oppdragsgiveren har de mobile arbeidsverktøyene på plass.
Caroline holder seg også unna oppdragsbeskrivelser som inneholder punktlister med urimelige krav og strandardstrofer på engelsk om hvilke goder du får, som ellers egentlig er en «hygiene faktor». Hun utdyper:
– Stramme rammer og frister skaper usikkerhet generelt rundt hvorvidt du får kreativt rom til å levere gode løsninger. Utlysninger som sier “vi skal lansere sommeren 2022 - appen må være ferdigtestet i mai” – høres nærmest ut som en felle. I en designprosess kan ting stoppe opp av flere gyldige grunner som også kan være brukerrelatert. Da må du som oppdragsgiver generelt ha tillit til designeren.
I en intervjuprosess forsøker designeren å danne et reelt inntrykk av både kunden, oppgave og behov. Videre foreslår hun hvordan hennes tilnærming vil være. Da ser hun fort om hun møter på motstand. I noen tilfeller kan hun se forbi kravene, og satse på at hun klarer å bygge tillit når hun begynner.
Moderne oppdragsgivere gir rom til innsiktsfasen
En fellesnevner for alle konsulenter som kommer inn i en organisasjon, er at det noen ganger er nødvendig å sette seg skikkelig inn i materien til kunden, for å få gjort en god jobb. Dette kan for eksempel være å lese seg opp på eldre prosjektdokumenter, også kalt innsiktsfasen. Denne prosessen er tidkrevende, og enkelte dokumenter gir ikke mening før det har gått en stund. Caroline kjenner seg igjen i denne beskrivelsen.
– Noen kunder kan tenke at du er ineffektiv, sier hun, og formulerer spørsmål som da kan komme fra kunden:
– Hva skal dere med å lese gamle dokumenter, hvorfor er det ikke bånn gass fra dag én? Det er en god grunn til at du trenger en stor eller liten innsiktsfase i starten, og det skjønner modne oppdragsgivere.
Ellers tror Caroline at flere oppdragsgivere med fordel kan inkludere konsulenten i videre rekruttering.
– Du kunne for eksempel skrevet i en stillingsutlysning: “du som konsulent hos oss kan være med og påvirke fremdrift, team og rekruttering”. Det er en tillitserklæring, en ukjent gode og et sterkt virkemiddel som får konsulenten til å ha troen på at i dette prosjektet skal vi komme i havn på beste tenkelige måte! Og noen ganger er det spesifikke folk et arbeidssted trenger, det vet vi som sitter der det brenner.
Caroline er en av flere Folq-konsulenter som forteller om hva de ser etter i oppdragsgivere. Se hva mobilutvikleren Per Ola Sæther og UX- og tjenestedesigneren Nora Holte ser etter.