BloggDette ser UX- og tjenestedesigneren Nora etter når hun velger oppdrag

Dette ser UX- og tjenestedesigneren Nora etter når hun velger oppdrag

Nora Holte er en designer med lang erfaring fra offentlig og privat sektor. Siden 2019 har hun jobbet i konsulentselskapet Skråstrek, som hun også var med å starte. Designeren håndplukker oppdragene som passer sin profil best, og hos Helsedirektoratet og NAV har hun gjennom pandemiåret fått jobbe med reelle problemer som forbedrer hverdagen til folk. Nettopp det, og samarbeid i tverrfaglige team står høyest når Nora velger mellom oppdrag.

Nora er en av flere Folq-konsulenter som forteller om ønsker og krav til oppdragsgivere. Se hva UX/UI-designeren Axel Ferdinand Giæver og DevOps-konsulenten Kristian Ravndal Sølve vektlegger. 

Ellen Barkost
Publisert 18.05.2021
Oppdatert 11.03.2024
2 min lesetid
UX- og tjenestedesigner Nora Holte
UX- og tjenestedesigner Nora Holte

Hva er det viktigste kriteriet for deg når du velger et oppdrag?

For meg er det viktig at oppdraget virker spennende og at jeg har troa på det som skal leveres. Mitt engasjement og evne til å bidra med gode ideer og løsninger forsterkes betydelig av å få jobbe for kunder som har mandat til å løse problemene jeg virkelig bryr meg om.

Hvordan avgjør du om en sted er attraktivt å være?

Først og fremst må vi løse reelle problemer og skape tjenester som virkelig forbedrer og forenkler hverdagen til folk. Det har vært veldig spennende å få jobbe for både Helsedirektoratet og NAV under pandemien. Det beste med å være konsulent er muligheten til å få jobbe med å løse så mange ulike problemer for så mange ulike folk.

Der jeg jobber nå er saksbehandlere som skal bruke løsningen vi lager en del av teamet – det er helt nydelig!
Nora Holte

Gode rammer og bra folk er viktigere enn hvilket selskap jeg jobber for. For å trives er det viktig å ha gode kollegaer. Jeg har det best i tverrfaglige team der vi kan sparre godt sammen. Der jeg jobber nå er saksbehandlere som skal bruke løsningen vi lager en del av teamet – det er helt nydelig!

Hvordan kan man gjøre innleie av konsulenter bedre?

Det viktigste er å ta seg tid til å bygge opp et team som utfyller hverandre på kompetanse. Nå som alt skjer fra hjemmekontor tar det lenger tid å bli ordentlig kjent, bygge tillit og takhøyde. Det er et felles ansvar som vi alle bør bli bedre på. Hos NAV ble jeg del av deres første digitale onboarding, den var grundig og informativ.

Nå som alt skjer fra hjemmekontor tar det lenger tid å bli ordentlig kjent, bygge tillit og takhøyde.
Nora Holte

Jeg har stort sett gode erfaringer og opplever å bli tatt godt imot som konsulent. Av og til kan det være litt uklart hva som er forbeholdt internt ansatte og hva konsulenter kan eller bør delta på. Det er helt OK, men tidvis blir det kanskje litt tilfeldig og ikke helt gjennomtenkt fra oppdragsgivers side.


Leie inn en designer?

Få tilgang til Folq