Gå til hovedinnhold
BloggEt tips om oppdrag kan bli en gullgruve

Et tips om oppdrag kan bli en gullgruve

Med Folq sin tipsordning får du en velfortjent belønning når du hjelper andre selskap med å løse sitt behov for IT-kompetanse. Sammen finner vi den beste kandidaten i markedet til oppdraget, samtidig som du befester din posisjon som troverdig rådgiver - og en god hjelper.

Oss i Folq
Publisert 24.09.2025
Oppdatert 26.09.2025
7 min lesetid
Bilde



Det sies at gode råd er dyre. Mulig det, men vi mener at noen vesentlige deler er utelatt i ordtaket.

Alternativene er nemlig både dårligere og dyrere. Det å få gode, oppriktige råd er en gave. Det skal være lav terskel for å gi råd og hjelpe andre med å lykkes. Det settes stor pris på og bør verdsettes deretter. Det gjør vi i Folq. Det betyr at du får en rettferdig del av verdiskapningen du bidrar til gjennom .


Slik funker Folq sin tipsordning

Med Folq sin tipsordning står alle igjen som vinnere. Du får en velfortjent godtgjørelse, oppdragsgiveren finner rett konsulent til behovet, og konsulenten får jobbe med et spennende oppdrag. Vi i Folq får mulighet til å løse et behov vi ellers ikke ville kjent til.

Slik funker tipsordningen vår i praksis:

  1. Tips oss om et konkret konsulentbehov eller selskap som trenger helt rå IT-konsulenter.
  2. Ender tipset ditt med en match, altså at oppdragsgiveren leier inn en konsulent gjennom oss, vanker det en saftig og velfortjent belønning på deg – så lenge oppdraget varer.
  3. Du får 50 prosent av vår margin i hele oppdragets levetid – inkludert eventuelle forlengelser av oppdraget.

Visste du at gjennomsnittlig varighet på oppdragene gjennom Folq er på mer enn 20 måneder? Med en timepris på 1400 kroner vil du kunne oppnå en månedlig tipsbonus på rundt 10 laken, og mer enn 100.000 kroner dersom samarbeidet mellom kunde og konsulent bærer frukter og videreføres for å utvikle bedre digitale produkter. Da snakker vi en passiv inntekt det lukter svidd av.

Les mer om .



Hvorfor bruke Folq til å finne rett kompetanse?

Når du skal tipse og gi gode råd til kjente forbindelser bør du kjenne til fordelene med Folq.

Enten du kjenner godt til Folq eller ei, skal vi hjelpe deg med noen gode grunner og argumenter for hvorfor oppdragsgivere bør gå til oss når de trenger den beste IT-kompetansen.

Kortversjonen er at de raskt kan finne den beste matchen - treffsikkert og mer effektivt enn andre alternativ. Som følge av vår uavhengighet vil vi presentere de beste kandidatene på tvers av hundrevis av konsulentselskap. Dessuten er det helt kostnadsfritt å teste oss ut. De vet ikke hva de går glipp av før de får oppleve styrken, kvaliteten og effektiviteten i Folqs modell.

Et tips om oppdrag fører samtidig til at flere oppdragsgivere og oppdrag finner veien til Folq, og at vårt store nettverk av dyktige konsulenter får tilgang til flere spennende oppdrag. Og med det mulighet til å skape stor verdi for den rette oppdragsgiveren.


Et utdrag av Folqs verdiforslag til oppdragsgivere:

  • Tilgang til over 2500 helt rå IT-konsulenter i vårt nettverk av konsulentselskaper. Konsulentene har mange års relevant arbeidserfaring innen , , , , eller .
  • Uavhengig aktør som gjør deg trygg på at vi anbefaler de beste matchene til oppdraget blant hundrevis av leverandører. Vårt salgsteam hjelper deg med å finne rett konsulent.
  • Effektiv og treffsikker prosess for å finne den rette kandidaten. Ett kontaktpunkt, gode data og bruk av kunstig intelligens gjør Folq til den raskeste veien til rett kompetanse.




Erfaringer og råd fra andre tipsere


Jan Trygve Gjester

Jan Trygve har tipset om et konsulentbehov hos sin tidligere oppdragsgiver, og bisto dem med å finne den perfekte kandidaten gjennom Folq-nettverket.


Hvordan går du frem for å hjelpe kunden?

– Som prosjektleder er det viktig å være tydelig på hvilken kompetanse man trenger i prosjektet for å lykkes. Hvis dette ikke finnes internt, så er:

  • Steg 1 - å foreslå innleie fordi du har god erfaring med å finne konsulenter som dekker det nøyaktige behovet, og som da vil kunne bistå med god verdi.
  • Steg 2 - være på tilbudssiden, men nøytral i forhold til å hjelpe kunden å nå et bredere marked ved bruk av partnere du kjenner godt og som leverer. Forutsetningen er at kunden ikke benytter rammeavtaler som begrenser tilbydere. Min erfaring er at private kunder er mest opptatt av å finne rett kandidat, uavhengig av hvor de kommer fra.
  • Steg 3 - Tilby bistand til å beskrive kompetansebehovet, og ta kontakt med Folq. Når CVene kommer inn, vær tydelig på at avgjørelsen MÅ ligge hos kunden, men tilby kunden din erfaring gjennom bistand til screening og evt. også samtaler/intervjuer med kandidatene.


Min erfaring er at private kunder er mest opptatt av å finne rett kandidat, uavhengig av hvor de kommer fra. Dette samsvarer godt med Folq sin modell.
Jan Trygve


Hva er dine beste råd til andre om hvordan hjelpe kunden med å finne rett kompetanse:

– Vær nøytral og saklig ved vurdering av profilene. Det skaper trygghet. Hvis man ender opp med en Folq konsulent i etterspurt rolle, og man ønsker å være transparent med kunden om tipsordningen, kan det være lurt å ha vurdert kandidater også fra andre partnere. I mitt tilfelle, sendte jeg forespørselen først til Folq, men også til andre. Vi intervjuet kandidater fra flere tilbydere, men det var kandidaten som Folq anbefalte som var den best kvalifiserte for oppdraget. Det skaper også stor trygghet og tillit i etterkant ift. åpenhet rundt tipsordningen.



"Erfaren teknolog"

En annen konsulent som har vært i oppdrag gjennom Folq har hjulpet sin oppdragsgiver med å få inn ønsket ekspert i teamet. God kjennskap til Folqs modell og transparens har gitt stor forutsigbarhet og trygghet for alle parter.


Hva var din motivasjon for å tipse om Folq?

– For det første synes jeg ordningen var meget attraktiv rent økonomisk. Jeg liker at Folq er åpne om hvor stor andel av inntektene jeg får. Som konsulent i oppdrag gjennom Folq kjenner jeg godt til modellen og vet at det er konkurranse på like vilkår. Der den best kvalifiserte konsulenten får oppdraget. Det skaper tillit og er et viktig salgsargument for oppdragsgivere.


Hva er dine erfaringer og vurdering av Folq sin tipsordning?

– Det oppleves veldig ryddig å ha tipsbonusen som en egen ordrelinje på hver månedsfaktura, den selvfakturaen dere i Folq oppretter på mine vegne. Det gir fullt innsyn i hvor mange timer konsulenten som tipset mitt resulterte i har jobbet i oppdraget hver periode. Jeg verdsetter denne åpenheten, at ordningen oppleves rettferdig og egentlig ganske raus.


Hva er dine beste råd til andre om hvordan de kan fange opp konsulentbehov og tipse kunden om Folq?

– Mitt utgangspunkt var at jeg ville hjelpe kunden med å finne riktig kompetanse. De spurte meg om jeg hadde noen anbefalinger. Jeg kjenner godt til Folq, og tipsordningen deres. Det påvirket nok anbefalingen min. Samtidig er det en trygghet i at Folq er nøytral og tilgang til mange dyktige teknologer og andre typer IT-konsulenter. Det gjør det mer komfortabelt å anbefale dem hvem de bør velge.

Kjenner du noen som trenger konsulenter?