Folq i samtale med Safety Detectives
Da vi fikk forespørsel om å stille til intervju med for å fortelle om vår historie, var vi ikke vonde å be. Les hele intervjuet om hvorfor Folq er Folq, hvordan vi har utviklet IT-bransjen og hva vi ser for oss fremover.

Hva inspirerte Folqs misjon om å skape en transparent selvbetjent markedsplass for kvalitetssikrede konsulenter innen IT og utover?
Ideen kom opprinnelig fra observasjoner av hvordan konsulentmarkedet fungerte innen IT og digitalisering. Store konsulenthus kontrollerte tilgangen til de største kundene, mens mindre konsulentselskaper og selvstendige konsulenter hadde begrensede muligheter. De manglet ofte rammeavtaler eller direkte kunderelasjoner og var derfor avhengige av mellommenn som satte premissene.
Samtidig ble store konsulentkjøpere mer kompetente. De hadde over tid bygget sterke interne teknologiteam og ønsket i økende grad enkeltkonsulenter som kunne integreres med egne ansatte, heller enn å leie inn hele eksterne team. Tradisjonelle konsulenthus var trege med å tilpasse seg dette, noe som ga rom for meglere til å vokse. Likevel gjorde meglerstyrte prosesser at resultatene ble avhengige av meglerens vurderinger, og mange kunder og konsulenter rapporterte om dårlige matcher.
En transparent markedsplass hvor kjøpere kunne komme i direkte kontakt med dyktige, kvalitetssikrede konsulenter føltes som det riktige svaret. Vi begynte å bygge markedsplassen, brukermassen (av kunder og konsulenter) og selskapet parallelt.
Folq fikk raskt fotfeste i konsulentmarkedet, med over 90 % gjennomsnittlig vekst i årene 2018–2022. Men underveis lærte vi at en helt selvbetjent modell fungerer best når brukeren i kundeorganisasjonen har mandat, kompetanse og tid til å drive prosessen selv. Dette er ikke alltid tilfelle, spesielt hos større kunder bundet av strenge innkjøpsprosesser. For å sikre at markedsplassen vår skulle tilby et bredt spekter av oppdrag til konsulentene våre, utviklet vi en hybridmodell: I tillegg til å legge til rette for selvbetjent konsulentinnleie, etablerte vi et lite, kompetent salgsteam som kan kjøre prosessen på vegne av kunden. Salgsteamet bruker markedsplasstjenestene og AI-støtte; de kortlister de beste kandidatene før de presenteres for kunden. AI er innebygd i produktet vårt og bidrar med fart og relevans – men det er alltid mennesker som tar den endelige beslutningen.
Transparens har alltid vært kjernen i modellen vår. Prisstrukturen er fast – både kunde og konsulent vet timeprisen og Folqs margin. Kundene kan også følge, og om de ønsker, delta i matchings- og utvelgelsesprosessen i vår programvare. Og fordi vi ikke er bundet til noen bestemt konsulentbenk, er vår eneste forpliktelse å presentere den best egnede konsulenten til hvert oppdrag.
Hvordan sikrer Folqs kvalitetssikringsprosess at bare pålitelig talent matches med kundene, og hvilken unik verdi gir det?
Kvalitet har vært essensielt fra dag én. Alle våre +2500 konsulenter blir vurdert gjennom en kombinasjon av to eller flere av følgende: CV-gjennomgang, skriftlig og/eller muntlig intervju, referansesjekk, kodeprøver. Over tid er det rundt 20 % av de registrerte konsulentene som blir tatt opp i vår konsulentbase. Denne kvalitetssikringen er avgjørende for kundeopplevelsen i en selvbetjent prosess; de kan være trygge på at de hos Folq kun finner premiumkonsulenter.
I tillegg hjelper våre AI-baserte verktøy både oss og kunden med raskt å identifisere de mest relevante kandidatene og oppsummere styrker og eventuelle gap opp mot kravene i oppdraget. Vi lar ikke AI ta avgjørelser; den støtter mennesker og kunder i å ta bedre valg.
Med konsulenter som beholder 90–95 % av timeprisen, hvordan balanserer dere konkurransedyktige priser med bærekraftig drift av plattformen?
Modellen vår er slank og skalerbar. Vi har et lite, men høyt kompetent salgsteam, støttet av en kompakt markedsførings- og backoffice-organisasjon. Ved å bruke AI og automasjon i stor grad kan vi håndtere et høyt volum av oppdrag og administrative oppgaver med få ansatte.
Den lave marginen gjør oss attraktive for de beste konsulentene, som igjen styrker tilbudet vårt til kundene. Og fordi vi holder driften effektiv og skalerbar, kan vi levere bærekraftig vekst samtidig som vi opprettholder konkurransedyktige priser.
Hvordan automatiserer Folq administrative oppgaver og forenkler bookingprosessen slik at både kunder og konsulenter kan fokusere på å levere verdi?
Vi bruker AI og automasjon for å fjerne friksjon fra prosessen. På matchingssiden identifiserer verktøyene våre raskt de mest relevante kandidatene og gjør det mulig å vurdere og sammenligne kompetanse opp mot kundens behov. Vårt salgsteam, eller kunden selv, tar deretter den endelige beslutningen, slik at man sikrer personlig og kulturell match.
For kundene betyr dette at de kun trenger å beskrive behovet én gang. I løpet av noen dager blir de presentert for 1–3 nøye utvalgte, kvalitetssikrede og tilgjengelige konsulenter. De kan også selv drive prosessen eller følge den i markedsplassens programvare dersom de ønsker full transparens.
Vi håndterer også løpende administrative oppgaver, som justering av timepriser eller forlengelser av oppdrag, på vegne av både kunde og konsulent, slik at de kan fokusere på selve arbeidet. I tillegg gir vi innsikt og statistikk på markedsutvikling, som prisnivåer og etterspørsel etter spesifikk kompetanse, til både kunder og leverandører – nyttig neste gang de skal kjøpe eller selge en konsulent.
Hvilken rolle spiller deres meetups og arbeid med å bygge community i å styrke Folqs konsulentnettverk?
Konsulentene våre er en miks av selvstendige og ansatte i små, mellomstore og større konsulentselskaper. Behovene deres for profesjonelle og sosiale fellesskap varierer, så vi tilbyr ulike formater. Vi arrangerer webinarer for både kunder og konsulenter, med fokus på kunnskapsdeling og faglig utvikling. Vi samler også konsulenter som er i oppdrag for å skape en følelse av tilhørighet.
For mange selvstendige blir Folq ikke bare en kilde til oppdrag, men også et sted der de kan knytte kontakter med likesinnede med lignende motivasjoner og hverdagsutfordringer. For konsulentselskaper blir arrangementene våre en måte å vise frem sin kompetanse og knytte kontakter med bransjekolleger. I tillegg til å møte konsulenter og selskaper fysisk, arrangerer vi webinarer og møteplasser og deler verdifulle markedsinnsikter. Vi er også alltid tilgjengelige via Slack, telefon eller e-post.
Etter hvert som etterspørselen etter IT-konsulenter øker, hvordan tilpasser Folq markedsplassen sin til skiftende behov på tvers av bransjer og geografier?
Etterspørselen etter IT-konsulenter øker, men fremveksten av AI er allerede i ferd med å endre hvordan utviklingsarbeid gjøres. Dette vil påvirke hvilken kompetanse kundene trenger, hvor store teamene bør være, og hvordan de ønsker å engasjere konsulenter i fremtiden.
Vi gjør grundig research for å forstå disse endringene; både hva som allerede skjer og hva kunder og konsulenter tror fremtiden vil bringe.
Vi er overbevist om at modellen vår er godt posisjonert for fremtiden. Ved å samle konsulentmarkedet på ett sted, og kombinere treffsikker matching med menneskelig ekspertise, kan vi raskt tilpasse oss skiftende behov. Vårt fokus er fortsatt å vokse konsulentbasen, styrke kvalitetssikringen og matchingprosessen, og bygge sterke relasjoner med kundene. I et stadig skiftende marked er vi sikre på at tilpasningsevne og transparens vil forbli relevant.
Takk for interessante spørmål! Du kan lese .
