BloggSlik har Tripletex benyttet seg av generativ AI

Slik har Tripletex benyttet seg av generativ AI

Vil du vite hvordan Tripletex har tatt regnskapsproduktet sitt til neste nivå? I dette blogginnlegget viser vi deg hvordan generativ AI har hjulpet dem med å skape en mer effektiv og brukervennlig løsning. Bli inspirert og oppdag hvordan du også kan dra nytte av denne teknologien i ditt eget produkt.

Vinh Nguyen / Are Meisfjord
Head of Business Development, Folq / CTO, Tripletex
Publisert 10.11.2023
Oppdatert 13.11.2023
5 min lesetid
Bilde

Kunstig intelligens (AI) er – spesielt etter lanseringen av ChatGPT – uten tvil et av de mest diskuterte temaene om dagen. Til tross for den økende globale oppmerksomheten rundt AI, ligger mange norske bedrifter fortsatt bakpå i adopsjonen av denne transformative teknologien. En rapport fra NHO, utgitt tidlig i 2023, avslørte at mindre enn 1% av norske selskaper utnytter kunstig intelligens i stor grad i sin daglige drift. Tripletex er blant de få selskapene som har omfavnet denne teknologien i sine produkter. Med en CTO som stolt bærer tittelen "AI-evangelist", har selskapet ikke bare omfavnet AI-teknologien, men også integrert AI som en nøkkelfaktor i sin strategi.

Bilde

Tripletex AS er en ledende leverandør av økonomisystemer, med en skybasert løsning tilpasset ulike bedriftsbehov. Systemet tilbyr en sømløs integrasjon av funksjoner, som regnskap, fakturering, lønnsadministrasjon, prosjektstyring, samt lager- og logistikkhåndtering, på ett sted​​. Med et brukervennlig design, har Tripletex blitt et foretrukket valg for moderne bedrifter, og med inntoget av AI har selskapet funnet nye måter å endre kundenes vaner på.

Bruksområde 1: Integrering av Generativ AI med Brukerdokumentasjon

Å navigere i regnskapsføringens komplekse verden kan være en utfordrende oppgave, enten du er en erfaren regnskapsfører eller styrer bedriftens økonomi selv. Med et omfattende regelverk, mange krav og stor faglig kompleksitet, er behovet for gode veiledninger merkbart. Tripletex har adressert denne utfordringen ved å tilby en omfattende database med hjelpeartikler og veiledninger. Mengden av tilgjengelig informasjon kan imidlertid være overveldende for brukerne.

For å gjøre informasjonen mer tilgjengelig og søket enklere, har Tripletex lansert en AI-agent som svarer på spørsmål og lenker til riktig ressurs. Agenten benytter en metode kjent som Retrieval-Augmented Generation (RAG), som raskt kan søke gjennom databasen for å finne den mest relevante informasjonen basert på brukerens forespørsel. Deretter brukes en tekstgenereringsmodell, som GPT-4, for å formulere et informativt og presist svar basert på den innhentede informasjonen. Med andre ord, denne løsningen genererer raskt et svar basert på de hjelpeartiklene som er utviklet av Tripletex, mens den benytter OpenAI sin språkmodell for å formulere klare og forståelige svar. Figuren illustrerer hvordan arkitekturen for løsningen ser ut.

Bilde
Kilde: Tripletex


Bruksområde 2: Agentarkitektur - Rapportering

Tripletex har en variert kundebase, fra selvstendige næringsdrivende til store milliardkonsern. Disse kundene har ulike behov og kunnskap knyttet til innsikt i finansielle forhold. Mens Tripletex tilbyr et sett med standardrapporter for enkel uthenting, har muligheten for å skape skreddersydde rapporter vært mer begrenset. For å adressere dette gapet, utviklet selskapet en chatbot under et hackathon i april, som lar brukerne enkelt forespørre og generere rapportene de trenger. Figuren nedenfor illustrerer arkitekturen bak denne løsningen.

Løsningen har direkte tilgang til å hente informasjon fra Tripletex’ API-dokumentasjon, og oversetter kundens rapportforespørsel til kode ved hjelp av generativ AI-teknologi. Den genererte koden blir deretter matet inn i et miljø som eksekverer koden og utarbeider den etterspurte rapporten. På svært kort tid har dermed Tripletex løst et problem, som tidligere har vært vanskelig og ressurskrevende å løse.

Bilde
Kilde: Tripletex


Generativ AI er uten tvil et av de viktigste nyvinningene de siste årene, som Bill Gates, beskriver godt:

In my lifetime, I’ve seen two demonstrations of technology that struck me as revolutionary. The first time was in 1980, when I was introduced to a graphical user interface—the forerunner of every modern operating system, including Windows.

The second big surprise came just last year. I’d been meeting with the team from OpenAI [...] I knew I had just seen the most important advance in technology since the graphical user interface.

Det er ikke alltid nødvendig for bedrifter å ansette et helt team av spesialister i maskinlæring og dataanalyse for å ta i bruk kunstig intelligens. Tripletex er et strålende eksempel på hvordan AI-teknologi har blitt mer tilgjengelig, noe som muliggjør rask og betydelig verdiøkning. AI-revolusjonen er her, og spørsmålet er om du er klar til å ta det neste skrittet og integrere generativ AI i dine produkter? Våre dedikerte konsulenter er her for å hjelpe deg på din AI-reise. Ta kontakt med oss i dag, og sammen kan vi utforske hvordan ditt selskap kan implementere det i eget produkt.

Motta tips og nyheter fra Folq?

Meld deg på nyhetsbrevet